سازه های گنبدی دوستدار محیط زیست

سازه های گنبدی سالهاست محبوب معماران و صاحب خانه های آگاه نسبت به مسایل محیط زیست بوده است. در مقایسه با خانه های مستطیلی سنتی، گنبدها دارای سطح بیرونی کوچکتر هستند که نیاز به مواد ساختمانی کمتری دارند. سطح داخلی منحنی این سازه ها باعث ایجاد جریان هوا میشود. بنابراین این سازه ها عایق بهتری محسوب می شود و کنترل دما در آنها آسان تر است.

مصرف بهینه انرژی

دکوراسیون داخلی سازه های گنبدی

در این نوع سازه به دلیل نوع سیرکوله و چرخش هوا و نیز لایه ی عایق پلی اورتان  به کار رفته در تمامی سازه، مصرف انرژی نسبت به سازه های معمول کمتر از نصف خواهد بود. از این رو گنبدهای بتنی با عایق پلی اورتان، دوستدار محیط زیست به حساب می آیند.

طراحی ویژه جهت مقاومت در برابر طوفان و زلزله

ساختمان های گنبدی علاوه بر داشتن انرژی کارآمد، از نظر ساختاری مستحکم هستند. شکل گرد آنها اجازه می دهد تا زمین لرزه ها و باد های قوی را بهتر از خانه های معمولی تحمل کنند. گنبد های بتنی به طور خاص طراحی می شوند تا در برابر طوفان های قوی و گردبادها مقاومت کنند.

سازه های گنبدی در دل طبیعت

سازه های گنبدی با شکل های ارگانیک و الهام گرفته از طبیعت

عمر بالای این سازه به واسطه استفاده از بتن مسلح، قیمت تمام شده مناسب(به نسبت سازه های سنتی)، عایق بودن و صرفه جویی در مصرف انرژی، باعث می شود تا این روش به سرعت جای خود را در میان متقاضیان ساخت ویلا و شهرک های گردشگری به خصوص دوستداران محیط زیست باز کند. برخلاف خانه های مستطیلی که بسیاری از ما به شکل و فرم آن عادت کرده ایم، گنبدها در واقع نشانگر اشکال ارگانیک هستند که در طبیعت پیدا می کنیم. به لطف جنبش های طراحی سبز، ذائقه ی مشتریان در حال تغییر است و سازه های گنبدی هر چه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

مطالب مرتبط

fa_IRPersian